ریشه ی شیرین بیان حاوی مواد ضد دیابت است

براساس تحقیق جدید Amorfrutinموجود در ریشه ی شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است که درکاهش مقدار قند خون موثر می باشد.

نتایج این تحقیقات در مجله ی the proceedings of the National of sciencesبه چاپ رسید.

ماده ی شیمیایی مذکور دارای ساختار شیمیایی ساده ای است که نه تنها در ریشه ی شیرین بیان یافت می شود بلکه در بوته ی گیاه Amorpha fruticosaنیز یافت می شود.

تأثیرات مفید زیستی ماده ی موجود در این گیاه از طریق اتصال مستقیم مولکولهای آمورفروتین به گیرنده های موجود در هسته که بنام PPAR-gammaشناخته می شوند، صورت می گیرد.

دانشمندان معتقدند گیرنده ها ی PPAR-gammaدرمتابولیسم چربیها و قندها نقش دارند.

دکتر sascha sauerمی گوید: اتصال مولکولهای amorfrutinسبب فعال شدن ژنهایی می گردد که سبب کاهش غلظت اسیدهای چرب و قند در پلاسما می شود. کاهش قند خون سبب جلوگیری از مقاومت به انسولین (علت اصلی دیابت بالغین ) می گردد.

محققین می گویند: نوشیدن چای ریشه شیرین بیان یا خوردن آبنبات های تهیه شده از این گیاه نمی تواند به درمان دیابت کمک کند زیرا غلظت ماده ی موثر ریشه شیرین بیان درچای یا آبنبات ها بسیار کمتر از میزانی است که می تواندبه درمان یا پیشگیری از دیابت کمک کند.

بهمین علت دانشمندان فرآیندهای استخلاص بخصوصی را برای کمک به تغلیظ amorfrutinدر ابعاد صنعتی  در آینده ی نزدیک بکار خواهند گرفت.

دکتر sauerمی گوید: از ماده ی amorfrutinمی توان به عنوان یک ساپلیمنت کاربردی یا یک داروی ضعیف کمکی برای بیماران دیابتی استفاده کرد.

او می افزاید با توجه به سرعت گسترش بیماریهای متابولیکی نظیر دیابت بهتر است تخلیص این مواد سریع تر انجام شود تا در آینده نزدیک برای افراد دیابتی قابل دسترس گردد.

منبع: PNAS: doi:10.1073/ pnas.1116971109